A saját webshopunk elindítása izgalmas időszak és kihívás az életünkben. Aggódunk a visszajelzések és persze a pénzügyek miatt, miközben tovább szövögetjük az egyre nagyobb álmainkat. A fejlődésünknek azonban könnyen gátat szabhat, ha a webshoplogisztika elviszi az időnket és a büdzsénk jelentős részét.
Kezdeti lépések
Mielőtt eljutnánk oda, hogy logisztikával kéne foglalkoznunk, először le kell fektetnünk az alapokat. Első lépésként a webáruházunk dizájnját és működését szükséges meghatároznunk. Olyan felületet kell biztosítanunk a felhasználóknak, amit pofonegyszerű használni, és ahol a lehető legkisebb eséllyel akadnak el a vásárlási folyamat során.
Így például figyelnünk kell arra, hogy logikusan felépített menürendszer fogadja a potenciális ügyfeleket, hogy teljes körű információt kapjanak a szállítási és fizetési módokról és hogy változatos fizetési lehetőségek közül választhassanak – például utánvét, előre utalás, bankkártyás fizetés. Napjainkban az is alapelvárás, hogy a látogatók pontos képet kapjanak az aktuális raktárkészletről, hiszen ez is nagyban befolyásolja a döntésüket.
Ezek a funkciók ugyanakkor csak támogatják az értékesítést, önmagukban aligha adják el a termékeket. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, marketingre van szükségünk. Ideértjük azt, hogy egy-egy termék oldalán részletes leírás és paraméterek szerepelnek. A következő lépés pedig az, hogy különböző felületeken és módokon hirdetjük a webshopunkat vagy az egyes termékeket. Ehhez napjainkban a közösségi oldalak jelentik a legjobb választást.
4 tipp a logisztika rendezéséhez
Egy valóban logikus rendszer
A webshoplogisztika napjainkban egy meglehetősen összetett folyamat. Nem csupán azt értjük ugyanis alatta, hogy a csomagot egy furgon kiszállítja a megadott címre. A fogalom ennél sokkal tágabb, és magában foglalja a raktárkezelést, a csomagolást, a készletezést, a visszáru-kezelést, és még sorolhatnánk. Ha mindezt nem tudjuk egy egységes, átlátható rendszerbe foglalni, kártyavárként omlik majd össze a logisztikánk.
Szerencsére jobbnál jobb szoftverek állnak rendelkezésünkre, melyekkel rendet tehetünk a káoszban. Arra azonban mindenképp ügyeljünk, hogy olyan programot válasszunk, amit egyszerűen, akár programozási ismeretek nélkül is összeköthetünk a webshopunkkal. Szükségünk lehet még egy ügyfélkapcsolat-kezelő szoftverre (CRM) is, hogy a cégünk minden lépését logikusan felépített folyamatokkal irányíthassuk.
Tökéletes partnerek
Aligha leszünk képesek a webshoplogisztika minden szegmensét házon belül megoldani. Külső partnerekre is szükségünk lesz, és egyáltalán nem mindegy, hogy ők milyen szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleknek, és mennyire bizonyulnak megbízhatónak a cégünk szempontjából. Már a készletkezelő és CRM szoftvereknél is érdemesebb a drágább, de garantáltan profi minőséget képviselő termékek mellett voksolnunk.
Legalább ilyen fontos, hogy a csomagszállítást végző cég esetében biztosra menjünk. Ne feledjük, hogy a vásárlóink a futárokkal találkoznak személyesen, és sokszor csak velük kerülnek ténylegesen kapcsolatba. Kulcstényező tehát, hogy ők udvariasak, pontosak és adott esetben számonkérhetők legyenek. Ne legyünk tehát restek alaposan a körmére nézni a szóba jöhető logisztikai partnereknek.
Figyeljünk az ügyfélvisszajelzésekre!
Akármit is gondolunk mi magunk a cégünk logisztikájáról, a lényeg az, hogy mi a véleménye a szolgáltatásról az ügyfeleinknek. Lehet, hogy mi alapvetően elégedettek vagyunk, a vásárlók viszont legközelebb inkább a konkurens webshopot választják. Mit lehet tenni, hogy képbe kerüljünk? Nos, igen egyszerű: kérjük meg az ügyfeleket időről időre, hogy adjanak visszajelzést nekünk.
Ennek a legegyszerűbb módja az, ha minden vásárlás után küldünk egy e-mailt, amiben azt kérjük, hogy értékeljék a szolgáltatás minőségét. Annak sincs ugyanakkor akadálya, hogy egy külön honlapot hozzunk létre, ahol az emberek megírhatják a tapasztalataikat. A cégünk Facebook-oldala vagy a Google céges adatlapja is tökéletes terep az ilyen kritikák gyűjtésére.
Profi webshoplogisztika
Ahogy már említettük, a webshoplogisztika ezernyi feladatból áll össze, és komoly szoftveres hátteret, anyagi ráfordítást és emberi munkaerőt igényel. De biztos, hogy ezzel nekünk kell foglalkozni? Nem lenne egyszerűbb, ha valaki átvenné az egészet tőlünk? Sok esetben az a válasz, hogy igen, és ilyenkor érdemes elgondolkodni a logisztika teljes körű kiszervezésén.
Számos cég kínál ilyen jellegű szolgáltatást. Ezek képesek egy kézben tartani a teljes folyamatot: a szoftver biztosítását, a raktározást és készletezést, a bevételezést, a megrendelések kezelését, a csomagolást, illetve címkézést, valamint magát a csomagküldést, kiszállítást. A mi dolgunk ez esetben csak annyi, hogy vásárlókat tereljünk a webshopunkba, hogy pörögjön az üzlet.
Legyünk türelmesek!
Kezdő cégként tudnunk kell, hogy a logisztikai folyamatok ráncba szedéséhez idő kell. Eleinte alighanem lesznek fennakadások és nehézségek, de a fenti tippekkel idővel beállnak az ideális folyamatok, és megtaláljuk a leghatékonyabb eszközöket, módszereket. Ha pedig mégsem így történne, akkor sincs minden veszve. A kiszervezéssel profik kezébe adhatjuk a teljes logisztikát, így biztonságban tudva azt.
Kép forrása: 123rf.com
Hirdetés (X)