Élet-Stílus

Milyen esetekben lehet szükségünk plusz vitaminpótlásra?

multivitaminok

A vitaminok kiemelt szerepet játszanak általános egészségünk fenntartásában és számos létfontosságú testi funkció működésében is, ezért rendszeres bevitelükről folyamatosan gondoskodnunk kell.

Bizonyos élethelyzetek vagy egészségügyi állapotok hatására azonban megnövekedhet a vitaminszükségletünk, ami miatt szükségessé válhat, hogy étrendi változtatásokkal vagy akár táplálékkiegészítőkkel biztosítsuk a plusz vitaminpótlást.

Miért van szüksége a szervezetünknek vitaminokra?

Akárcsak a fehérjék vagy a szénhidrátok, a vitaminok is olyan esszenciális tápanyagok, amelyek rendszeres bevitele elengedhetetlen a szervezetünk normál működésének biztosításához. Amellett, hogy hozzájárulnak általános egészségünk megőrzéséhez, olyan folyamatokban is szerepet játszanak, mint a sejtképződés, az agyi funkciók és az idegrendszer működésének támogatása, az anyagcsere-folyamatok vagy a szövetek regenerálódása.

Mikor állhat elő hiányállapot?

A vitaminokat az emberi test nem tudja magától előállítani, ezért a pótlásukról a táplálékbevitel során kell gondoskodnunk, amihez rendkívül fontos a változatos, kiegyensúlyozott étrend. Bizonyos élethelyzetekben, illetve egészségügyi kondíciókban azonban előállhat olyan tápanyaghiányos állapot, amikor plusz vitaminpótlásra lehet szükségünk.

  • Az idősebbek például sok esetben korlátozva vannak az étrendjükben, vagy nem képesek megfelelő mennyiségű élelmiszert fogyasztani, ami könnyen vitaminhiányhoz vezethet.
  • A terhesség és a szoptatás alatt az anyáknak megnövekszik a vitamin- és tápanyagszükségletük. Különösen a folsav, a vasra, a kalciumra és D-vitamin pótlása nagyon fontos.
  • Az olyan krónikus betegségek, mint a cöliákia, a Crohn-betegség vagy a gyomorsavhiány, csökkenthetik vagy gátolhatják a tápanyagok felszívódását, ezért ilyen esetekben szükség lehet plusz vitaminpótlásra.
  • Az akár mentálisan, akár fizikálisan megterhelő időszakok, így a hosszan tartó stressz vagy a nagy fizikai igénybevétel, legyengíthetik az immunrendszert, és káros hatással lehetnek egészségügyi jóllétünkre. Ebben az esetben a megfelelő vitaminpótlás javíthatja a szervezet ellenálló képességét.

A megnövekedett vitaminszükséglet pótlására hatékony megoldást jelenthet a legtöbb esszenciális vitamint, illetve bizonyos ásványi anyagokat is tartalmazó multivitaminok szedése, amelyek általában az ajánlott napi beviteli érték 100%-át tartalmazzák az egyes vitaminokból.

A multivitaminok előnye, hogy a bennük megtalálható mikronutriensek egymás felszívódását is segítik, így szinergikusan hatnak szervezetünk egészségére.

Milyen tünetek utalhatnak vitaminhiányra?

Amennyiben a vitaminhiányos állapot huzamosabb ideig fennáll, az egy idő után számos kellemetlen tünet kialakulásához vezethet. Ezeknek a tüneteknek a felismerése segíthet abban, hogy a szervezetünk tápanyagszükségleteinek megfelelően módosítsuk étrendünket, és gondoskodjunk az extra vitaminbevitelről. Nézzük, mik a leggyakoribb tünetek, tünetegyüttesek, amelyek vitaminhiányra utalhatnak!

Fáradtság, kimerültség

A fáradtság és a kimerültség lehet az A-, a B12-, a C- vagy akár a D-vitamin hiányának tünete is. Az A-vitamin nélkül csökken az energiaszintünk, a B12-vitamin hiányának következtében vérszegénység alakulhat ki, ami fáradtsággal járhat.

Az antioxidáns hatású C-vitamin az oxidatív stressz leküzdésében lehet a segítségünkre, így hiányában a szabadgyökök pusztító hatása károsíthatja a sejtjeinket. A D-vitamin-hiány különösen a téli időszakban alakulhat ki, és gyakran társul a szezonális depresszióval.

Izomgyengeség, izomproblémák

A B1-, B6-, D-vitamin és K-vitamin hiánya is gyakran vezet izomgyengeséghez, görcsökhöz és más izomproblémákhoz. A D-vitamin hiánya különösen súlyos lehet, mivel nélküle a kalcium nem tud megfelelően felszívódni, ami csökkentheti az izomzat erősségét és a csontok egészségét.

Bőrproblémák

Az olyan bőrproblémák, mint például az ekcéma, a pattanások vagy a száraz bőr, több vitamin hiányával is összefüggésbe hozhatóak. Az A-vitamin hiánya például növelheti a pattanások és más bőrproblémák kialakulásának kockázatát, míg a C-vitamin-tartalékaink kiürülése csökkentheti a kollagén termelődését, ami szintén hatással van bőrünk egészségére, vitalitására.

Emésztési problémák

Az A-vitamin hiánya olyan emésztőrendszeri problémákhoz vezethet, mint a hasmenés, a hányinger vagy a hasi fájdalmak, de hosszú távon akár a bélrendszeri rendellenességek kialakulásához is vezethet. Ezen felül a B1-, B12- és a D-vitamin hiánya is okozhat emésztési zavarokat, és a megfelelő pótlásuk szintén elengedhetetlen a megfelelő emésztőrendszeri működés és az általános egészség megőrzése érdekében.

Látásproblémák

Az A-vitamin hiánya látásproblémákat is okozhat, így például éjszakai vakságot vagy homályos látást. Emellett az E-vitamin hiánya is hatással lehet a szem egészségére, mivel erős antioxidánsként segít a sejtek védelmében, és megakadályozza az oxidatív stresszt, ami károsíthatja a látószervet.

Idegrendszeri problémák

Bizonyos idegrendszeri eredetű problémák hátterében sok esetben a B-vitaminok hiánya állhat. Ezek ugyanis hozzájárulnak az idegrendszer normál működéséhez, illetve a kognitív funkciók fenntartásához. A B1-, a B6- és a B12-vitaminok hiánya a perifériás neuropátia kialakulásához vezethet, ami az idegek sérülését, működési zavarát jelenti, és zsibbadást, érzékkiesést okozhat a végtagokban.

A B2-vitamin, azaz a riboflavin hiánya fáradékonysággal és a koncentrációképesség csökkenésével jár, a B6-vitamin zavartságot, depressziót, a B7-vitamin pedig álmatlanságot és lehangoltságot is kiválthat.

Mindenképpen érdemes tehát gondoskodnunk a plusz vitaminpótlásról a szervezetünk normál működésének fenntartásához, és a komolyabb betegségek kockázatának csökkentéséhez, különös tekintettel az olyan időszakokra, amikor a szervezetünk nagyobb mentális vagy fizikai igénybevételnek van kitéve.

Kép forrása: 123rf.com

Hirdetés (X)

Még több cikk a rovatból: