A kerti utak kérdése első blikkre nem klasszikus kertészeti téma, valójában azonban nagyon is az, hiszen ez a növénymentes elem is szerves része a birtoknak, fontos funkciókat tölt be, tereket választ el, és ideális esetben még dekoratív is, tehát ténylegesen hozzátartozik a kertépítéshez és a kertfenntartáshoz.
A kerti utakkal kapcsolatos elmélkedés azért aktuális most, a tavasz legelső szakaszában, mert ilyenkor van lehetőség azokra a földmunkákkal, kisebb-nagyobb mértékű rombolással járó műveletekre, melyek még a szezon tényleges indulása előtt elvégezhetők, befejezhetők.
Májusban, vagy a nyári hetekben egy ilyen művelet már sokkal nagyobb áldozatokkal jár, hiszen akkor már egy „működő” kertet kellene felforgatni!
A fontos dolgokra még a kerti út építése előtt kert sort keríteni, ugyanis az átgondolt tervezés a legfontosabb lépés! Hiába van jelenleg is egy vagy több ösvény a kertben, érdemes a gondolkodást a nulláról kezdeni, és egy felskiccelt, felülnézeti vázlatrajzot készíteni.
Az első kérdés, hogy az út honnan hová vezessen? A választ a kertet használók szokásai és a kert főbb elemei határozzák meg, valamint lényegi kérdés, hogy dekorációs célú, vagy hagyományos, közlekedési célú utat szeretnénk-e? A helyzetet bonyolítja, a kettő nem zárja ki egymást, akár egybe is olvadhat a kettő, vagy egyazon kertben lehet mindkét típusú útból!
A dekorációs jellegű kerti utakat értelemszerűen ritkábban használjuk eredeti céljukra, vagy alapvetően csupán dísznek szánjuk, így az anyagválasztásnál és a kialakítás milyenségénél is csaknem korlátlan szabadsággal lehet élni, tehát sokkal több teret nyerhet a kreativitás és a fantázia.
Rusztikus, vidékies hatásúak lehetnek a durva kidolgozású fa elemek, mint például kör keresztmetszetű fatörzs lapok, vagy a talajszintbe leásott, elfektetett létrát imitáló rövid, gerendaszerű elemek, melyhez akár vasúti bontásból származó tetszetős talpfákat is lehet használni.
A dísznek szánt utacskákat kirakhatjuk kültéri járólapokból vagy organikus hatást keltő lapos, szabálytalanul ívelt formájú lépőkövekből is. Természetesen számos bolti járólap is rendelkezésre áll, az egyszerűbb szürke négyzetes lapoktól kezdve a magasfényű, márványhatású kövekig bezárólag.
Az egyes elemek, kövek közötti hézagok feltölthetők mulcsanyaggal, így elkerülhető, hogy a fárasztó munkával, kézzel kelljen a pázsitot nyírni a közökben. Szintén látványos megoldás, ha az utat alacsony fa vagy kő peremmel látjuk el, majd felszórjuk azt zúzott kővel, apróbb szemű folyami kaviccsal. Az ilyen út alá érdemes geotextilt lefektetni, hogy a gyomosodást kiiktassuk.
A köves utak hátránya, hogy a járás nehézkesebb rajtuk, és babakocsival vagy kerekesszékkel majdhogynem járhatatlanok. A dekorációs utak nem az alapvető, az úttól elvárt funkciót töltik be, így nem feltétlen elsődleges, hogy mennyire könnyen járhatóak, gyakran lényegesebb például, hogy látványos módon válasszanak el kertrészeket, például a pázsitot a díszágyástól, de nem ritkán a füves terület homogenitásának megtörése a cél velük.
A közlekedési céllal épülő kerti utak esetében az aktív használat miatt más elveket kell követni. A valahonnan valahová vezető kerti utaknál a stabilitás, a szilárd burkolat, és a járhatóság az elsődlegesek. Az elkészítéshez szóba jöhetnek direkt erre a célra való térkövek, téglák, de lebetonozott út is jó megoldás.
Az kialakításnál professzionálisabb módszereket kell alkalmazni, mint a dekorációs ösvényeknél, így például a süllyedésmentes alap, a talajtömörítés, és a folytonos felület mindenképp elvártak. A funkcionális kerti utaknál ezért érdemes szakember segítségét kérni, hogy a műtárgy tartós, hosszútávon is jól használható legyen.
A szélességet nem kell eltúlozni, a túlméretes járda a pázsitos felületből, vagy a díszágyásoktól, veteményestől vehet el értékes területet. Hasznos, ha csúszásmentes felületű az út, ez esőben és a téli hónapokban jól fog jönni, ahogy a könnyen takarítható felületek és anyagok szintén áldásosak lesznek a későbbiekben.
A kerti útnak lehet épített, akár kissé magasított szegélye, de növényekkel is dekorálható a közlekedési útvonal, alkalmasak a célra a színes egynyáriak, vagy az alacsony, törpenövésű cserjék, de akár az illatos levendula is jó választás! Kardinális kérdés, hogy a kerten belül hol fusson az út, erre minden esetben egyedi, gyakorlatias választ kell találni.
Praktikus például, ha a ház fő-, vagy hátsó bejárata összeköttetésben van a veteményessel, a garázzsal, a kerti sütögetővel, és az is jó ötlet, ha a kertkaputól vezet kiépített ösvény egyenesen a pázsitos részhez vagy a gyerekek játszósarkához.
Ne feledjük, hogy legyen szó bármelyik típusú útról, az akkor lesz igazán hasznos, ha minden napszakban, így alkonyat után is használható! Tanácsos tehát pár világítótesttel szegélyezni az ösvényt, hogy ne csak látványos, de este, éjjel is látható, járható legyen az ösvény.
Nagy segítséget jelenthetnek közparkokban, dísztereken is gyakran látható talajszintbe süllyesztett fényforrások. Ezek előnye, hogy nem botlásveszélyesek, ráadásul a fűnyírást sem akadályozzák, a gép egyszerűen áttolható rajtuk, hiszen akár magába a gyepes felületbe is telepíthetők.
Hátrányuk, hogy a kiépítés nagyobb anyagi ráfordítást és némi földmunkát igényel. Szintén jól beválhatnak a rudakon, póznákon elhelyezett izzók vagy kisebb kandeláberek, melyek sokféleségük miatt könnyen hozzászabhatóak a kert stílusához, atmoszférájához.
A legegyszerűbbek a napelemes, kisméretű, egy mozdulattal a földbe szúrható lámpák, melyek ugyan könnyen telepíthetőek és olcsók is, de csupán jelzésértékű, derengő fényt adnak majd, azt is csak az alkonyatot követő pár órában.
Végül pedig a funkcionális kerti utak között külön fejezetet igényelnek a kerti ebeknek épített ösvények. A legtöbb kutya ugyanis állandó vonulási utat alakít ki magának, ami azt eredményezi, hogy a gyepfelületen kitaposott, kikopott sávok jönnek létre, valamint sok négylábúnak állandó szokása, hogy az utcafronti részen, a kerítés belső oldalán járőrözik fel-alá, szintén letaposva, kipusztítva az ottani növényzetet.
Az ilyen sávokat roppant hasznos kerti úttá alakítani, így az eb is könnyebben közlekedhet (például esőben vagy télen), és a kertet sem csúfítják el a kopár vonalak!
Kép forrása: Pexels.com